Onderzoek


Wie ik ben Wat ik doe beloning beloning
Wie ik ben Wat ik doe Onderzoek Contact


Aan mijn onderzoek hebben in totaal 1.487 medewerkers van verschillende financiële instellingen in Nederland, India, Brazilië, Roemenië en de VS op vrijwillige basis deelgenomen. In 1.174 gevallen hebben de betreffende leidinggevenden meegewerkt. Naast een geografische spreiding werkten de respondenten in verschillende takken van de financiële dienstverlening: verzekeren, investment banking en retail banking.
De belangrijkste conclusie van het onderzoek was, dat er een groot verschil zit in wat managers vinden van hun medewerkers en wat ze belonen. Dit komt doordat managers in de financiele wereld hun personeel moeten afrekenen om aan het begin van het jaar opgestelde targets. Hierdoor worden bankiers aangezet tot verkeerd gedrag.

Bonussen en onderpresteerders in het onderwijs

Ander onderzoek op het gebied van beloning

uitklappen Vertrek intentie: de mythe van vertrekkende bankiers bij een te lage bonus.

uitklappen Waarom bankiers denken dat bonussen toch nodig zijn

uitklappen De mythe van het internationale bankieren

uitklappen Performance management: managers rekenen vaak op simpele dingen af

uitklappen Boekhoudschandalen: Irreële doelstellingen en hoge bonussen zijn oorzaken van fraude

uitklappen Zelfinzicht: de neiging om jezelf hoger in te schatten

uitklappen Bonus en prestatie: een slecht huwelijk

uitklappen Prestatie en bonus: een slecht huwelijk

uitklappen Geschiedenis: het probleem van zelfverrijking is niet nieuw

uitklappen Crowding out theorie: Beloning kan er toe leiden dat de motivatie van medewerkers afneemt

uitklappen Topprestaties: het gevaar van grote inkomensverschillen

uitklappen Competitie: het gevaar van competitie door bonussen

uitklappen Bonus en fusies

uitklappen Status: inkomen is voor veel mensen een status symbool

uitklappen Randomness: we hebben ten onrechte het idee dat we de toekomst kunnen voorspellen.

uitklappen Bonus en discriminatie