Geschiedenis: het probleem van zelfverrijking is niet nieuw

Bestuurders van grote bedrijven die zichzelf verrijken, ook zonder dat daar betere prestaties tegenover staan, zijn van alle tijden. In 1602 vond de eerste aandelenemissie in de voc logogeschiedenis plaats: die van de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). De VOC had verschillende vloten uitgestuurd over de wereldzeeën maar er werd geen winst gemaakt.
Rond 1608 was het volledige kapitaal van de VOC uitgegeven. De Compagnie stond op het punt failliet te gaan. De VOC had echter beloofd haar aandeelhouders hun inleg met winst terug te betalen.

In de beginjaren van de VOC werd er geen winst gemaakt, waardoor alle beloftes aan de aandeelhouders niet konden worden waargemaakt. Wel verrijkten de bestuursleden zichzelf ten koste van de aandeelhouders door zichzelf flinke bonussen toe te eigenen.

Het probleem van bestuurders die zichzelf verrijken zonder dat ze resultaat leveren is dus niet nieuw.

Meer weten?

Paul Frentrop (2002). Ondernemingen en hun aandeelhouders sinds de VOC, ISBN 9789044602531.