Wie zoveel mogelijk wil hebben uit de ´bonuspot´ komt al snel in een wedstrijd met zijn collega´s terecht. Vaak wordt gedacht dat een competitieve omgeving het beste in werknemers naar boven haalt. Door een bonus in het vooruitzicht te stellen voor degene die het meeste verkoopt, creëer je een vorm van competitie die gevaarlijk kan zijn.
Sociaalpsychologisch onderzoek heeft laten zien dat een competitieve omgeving ertoe leidt dat proefpersonen geneigd zijn om minder en zelfs valse informatie met elkaar te delen om te “winnen”. Wie zijn werk gaat opvatten als een spel dat gewonnen moet worden denkt dus al gauw aan zijn eigen belang en kijkt niet meer naar het belang van de groep. Voor een onderneming is het juist essentieel dat mensen kunnen samenwerken.
Bonussen kunnen een negatief effect hebben op de samenwerking tussen teamleden.
Meer weten?
Stapel, D. A., & Koomen, W. (2005). Competition, cooperation, and the effects of others on me. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 1029-1038.